TESTY ROWERÓW
2016-02-19
Scultura 6000 ze świetną oceną road.cc
Nowa Scultura nie przestaje zachwycać testerów. Scultura 6000, uznana przez „Cycling Weekly” za „Najlepszy lekki rower 2016”, została ostatnio świetnie oceniona przez road.cc. Jeden z najważniejszych światowych portali zajmujących się kolarstwem szosowym przyznał jej 4 gwiazdki na 5 możliwych, nie szczędząc jej pochwał.

Poniżej prezentujemy wybrane przetłumaczone opinie z najnowszego testu Scultury 6000. Z jego pełną wersją można się zapoznać na road.cc.
"Merida Scultura 6000 zapewnia właściwe odczucia od pierwszego momentu. Pozycja, jazda, komfort… to jeden z tych rowerów, które dodają ci pewności, by wyciskać z nich tyle, ile jesteś w stanie, bez obaw, że się odgryzą. To także niezła okazja, jeśli uświadomimy sobie, że rama roweru jest używana w zawodowym peletonie i waży 750 g. To świetny rower za dobre pieniądze".
Jazda
"W nowej wersji Scultury Merida skupiła się na poprawie komfortu, co zdecydowanie się opłaciło. Dzięki odpowiednim zabiegom w konkretnych punktach ręcznie robionej ramy możliwa była poprawa jej właściwości tłumienia drgań bez poświęcania jej sztywności".
"Przez cały czas rower zapewnia dobre informacje zwrotne. To imponujące, że Merida była w stanie wytłumić jazdę tak bardzo bez zdławienia odczuć z niej, zapewniając sprytną równowagę".
„Merida umieściła tylny hamulec poniżej dolnych rur tylnego widelca, co pozwoliło usunąć tradycyjny mostek łączący górne rury. Dzięki temu mogą one uginać się w obu kierunkach i zwiększać odczuwany komfort. Takie rozwiązanie nie sprawdza się w każdym rowerze, który testowaliśmy, bo dużo zależy od właściwego układu karbonu. Jednak w Sculturze czuć, że to działa, i pomaga tłumić wibracje zanim dosięgną one siodełka”.
"Prowadzenie roweru to kolejna z jego zalet. Jest dokładne i szybkie, ale nigdy nerwowe, szczególnie gdy prędkość zaczyna wzrastać. Opony Continental trzymają przyzwoicie, ale rama – szczególnie jej przód ze stożkową główką ramy i rurą sterową – jest tak solidna, że rower nigdy nie zbacza nawet o milimetr z obranej linii".
„Jestem fanem zjazdów, szczególnie trudnych technicznie, i jeśli prowadzenie ma jakąś słabość, to właśnie na nich się ona ujawni. Scultury to jednak nie dotyczy, jest wyjątkowo stabilna – to jeden z tych rowerów, które sprawiają, że czujesz się, jakbyś był ich częścią. Trudno wskazać jedną rzecz, która sprawia, że jest tak dobrze, tak po prostu jest, to działa. Mkniesz w dół wzgórza, składasz się, rower skręca, trzyma się dobrze w zakręcie, wszystko przychodzi naturalnie, a jeśli chcesz, będziesz miał jeszcze większą zjazdową frajdę […]. Jeśli wsiadasz na rower, który tak jeździ, wiesz jedno: rower jest naprawdę dobry”.

Nanocząstki i aerodynamika
„Merida użyła karbonowych włókien z dodatkiem nanocząstek. Określa to jako Nano Matrix Carbon i tak wyjaśnia: »Nanocząstki wzmacniają oparte na żywicy epoksydowej wiązanie, co daje nawet 40% wyższą odporność na uderzenia«. Czy to działa? Z pewnością nie odczuwałem żadnej giętkości ramy, gdy przyspieszałem czy wspinałem się pod górę i stawałem na pedałach”.
„Przez zwiększenie sztywności materiału bez utraty wytrzymałości Merida mogła użyć go mniej, a więc mogła obniżyć wagę ramy bez utraty efektywności. To pozwoliło zastosować większe profile rur i takie rozwiązania, jak powiększony suport BB386 zamiast standardowego gwintowanego”.
„Jeśli nie spotkaliście się jeszcze ze standardem BB386, to generalnie połączenie BB30 i BB90, które zapewnia odczuwalne korzyści obu standardów […]. Otrzymujemy taką samą odległość między pedałami, ale też więcej materiału pomiędzy nimi, a więc i większą powierzchnię sztywności”.
„Aerodynamika była kolejnym celem Meridy dla nowej Scultury. Firma wykorzystała obliczeniową mechanikę płynów [szczegółowe badanie aerodynamiki modelu dzięki odpowiedniej symulacji komputerowej – red.] i różnego rodzaju testy w tunelu aerodynamicznym. Wykorzystała nawet poruszającego nogami manekina, by odwzorować wpływ pedałującego kolarza na opór powietrza".
„Przekroje rur są stworzone na podstawie opływowych skrzydeł NACA0028 [patent amerykańskiego komitetu doradczego do spraw aeronautyki – red.] i są ścięte z tyłu zamiast stopniowo zwężane. To rozwiązanie ma zapewnić stały przepływ powietrza bez zbędnych turbulencji […].
.jpg)
Komponenty i wrażenia ogólne
„Tak imponująca rama i widelec zawsze będą wymagać kilku kompromisów dla utrzymania dobrej ceny całości, więc nic dziwnego, że Scultura nie jest pod tym względem wyjątkiem”.
„Siodełko Prologo w rowerze było dla mnie bardzo komfortowe. Obicie jest dość twarde, to dobrze, biorąc pod uwagę, że to wyścigowe siodło. Jego kształt z uniesionym tyłem i opadającym noskiem sprawia, że będzie odpowiadało niezależnie od pozycji w czasie jazdy”.
„Pod siodełkiem znajduje się karbonowa sztyca Meridy z aluminiowym zaciskiem. To nic spektakularnego […], ale dzięki temu ustawienie siodełka jest bardzo proste”.
„Aluminiowy mostek Meridy w połączeniu z kierownicą FSA Gossamer daje sztywny kokpit, który dzięki wygodnej owijce jest także komfortowy”.
„Generalnie Scultura sprowadza się do znakomitej ramy z widelcem, przyzwoitego osprzętu i średnich komponentów. Jeśli miałbym do wydania tyle, ile kosztuje Scultura, i składałbym dla siebie rower, właśnie tak ustaliłbym priorytety, zanim z czasem wymieniłbym koła czy inne elementy na lepsze. Z takim sprzętem możesz wstąpić do świata superrowerów bez konieczności wydawania majątku”.
„Jakość jazdy i wykonania ramy jest znakomita. Jedynie kompromisy związane z komponentami sprawiają, że nie możemy uznać Scultury 6000 za rower 9/10”.
Werdykt
„W tej cenie to prawdziwie oszałamiająca rama z widelcem, która rekompensuje kompromisy związane z komponentami”.
Stuart Kerton z road.cc bardzo szczegółówo opisał także poszczególne składowe końcowej oceny. 9 punktów na 10 otrzymały następujące elementy: ogólna ocena ramy z widelcem, efektywność transferu mocy, stabilność przy dużych prędkościach, jazda w zakrętach na płaskiej trasie, jazda w zakrętach na zjazdach. Pozostałe oceny wahają się od 7 do 8 punktów na 10. Zapraszamy do zapoznania się z nimi na road.cc.
Z pełną specyfikacją i geometrią Scultury 6000, a także zastosowanymi w niej technologiami, można się zapoznać na www.rowerymerida.pl.
***
Scultura 6000 - "Najlepszy lekki rower 2016" wg "Cycling Weekly"
Artykuł nt. nowego modelu Scultury z wypowiedziami jego projektantów: Nowa Scultura: lekkość, komfort i aerodynamika [video].

Poniżej prezentujemy wybrane przetłumaczone opinie z najnowszego testu Scultury 6000. Z jego pełną wersją można się zapoznać na road.cc.
"Merida Scultura 6000 zapewnia właściwe odczucia od pierwszego momentu. Pozycja, jazda, komfort… to jeden z tych rowerów, które dodają ci pewności, by wyciskać z nich tyle, ile jesteś w stanie, bez obaw, że się odgryzą. To także niezła okazja, jeśli uświadomimy sobie, że rama roweru jest używana w zawodowym peletonie i waży 750 g. To świetny rower za dobre pieniądze".
Jazda
"W nowej wersji Scultury Merida skupiła się na poprawie komfortu, co zdecydowanie się opłaciło. Dzięki odpowiednim zabiegom w konkretnych punktach ręcznie robionej ramy możliwa była poprawa jej właściwości tłumienia drgań bez poświęcania jej sztywności".
"Przez cały czas rower zapewnia dobre informacje zwrotne. To imponujące, że Merida była w stanie wytłumić jazdę tak bardzo bez zdławienia odczuć z niej, zapewniając sprytną równowagę".
„Merida umieściła tylny hamulec poniżej dolnych rur tylnego widelca, co pozwoliło usunąć tradycyjny mostek łączący górne rury. Dzięki temu mogą one uginać się w obu kierunkach i zwiększać odczuwany komfort. Takie rozwiązanie nie sprawdza się w każdym rowerze, który testowaliśmy, bo dużo zależy od właściwego układu karbonu. Jednak w Sculturze czuć, że to działa, i pomaga tłumić wibracje zanim dosięgną one siodełka”.
"Prowadzenie roweru to kolejna z jego zalet. Jest dokładne i szybkie, ale nigdy nerwowe, szczególnie gdy prędkość zaczyna wzrastać. Opony Continental trzymają przyzwoicie, ale rama – szczególnie jej przód ze stożkową główką ramy i rurą sterową – jest tak solidna, że rower nigdy nie zbacza nawet o milimetr z obranej linii".
„Jestem fanem zjazdów, szczególnie trudnych technicznie, i jeśli prowadzenie ma jakąś słabość, to właśnie na nich się ona ujawni. Scultury to jednak nie dotyczy, jest wyjątkowo stabilna – to jeden z tych rowerów, które sprawiają, że czujesz się, jakbyś był ich częścią. Trudno wskazać jedną rzecz, która sprawia, że jest tak dobrze, tak po prostu jest, to działa. Mkniesz w dół wzgórza, składasz się, rower skręca, trzyma się dobrze w zakręcie, wszystko przychodzi naturalnie, a jeśli chcesz, będziesz miał jeszcze większą zjazdową frajdę […]. Jeśli wsiadasz na rower, który tak jeździ, wiesz jedno: rower jest naprawdę dobry”.

Nanocząstki i aerodynamika
„Merida użyła karbonowych włókien z dodatkiem nanocząstek. Określa to jako Nano Matrix Carbon i tak wyjaśnia: »Nanocząstki wzmacniają oparte na żywicy epoksydowej wiązanie, co daje nawet 40% wyższą odporność na uderzenia«. Czy to działa? Z pewnością nie odczuwałem żadnej giętkości ramy, gdy przyspieszałem czy wspinałem się pod górę i stawałem na pedałach”.
„Przez zwiększenie sztywności materiału bez utraty wytrzymałości Merida mogła użyć go mniej, a więc mogła obniżyć wagę ramy bez utraty efektywności. To pozwoliło zastosować większe profile rur i takie rozwiązania, jak powiększony suport BB386 zamiast standardowego gwintowanego”.
„Jeśli nie spotkaliście się jeszcze ze standardem BB386, to generalnie połączenie BB30 i BB90, które zapewnia odczuwalne korzyści obu standardów […]. Otrzymujemy taką samą odległość między pedałami, ale też więcej materiału pomiędzy nimi, a więc i większą powierzchnię sztywności”.
„Aerodynamika była kolejnym celem Meridy dla nowej Scultury. Firma wykorzystała obliczeniową mechanikę płynów [szczegółowe badanie aerodynamiki modelu dzięki odpowiedniej symulacji komputerowej – red.] i różnego rodzaju testy w tunelu aerodynamicznym. Wykorzystała nawet poruszającego nogami manekina, by odwzorować wpływ pedałującego kolarza na opór powietrza".
„Przekroje rur są stworzone na podstawie opływowych skrzydeł NACA0028 [patent amerykańskiego komitetu doradczego do spraw aeronautyki – red.] i są ścięte z tyłu zamiast stopniowo zwężane. To rozwiązanie ma zapewnić stały przepływ powietrza bez zbędnych turbulencji […].
.jpg)
Komponenty i wrażenia ogólne
„Tak imponująca rama i widelec zawsze będą wymagać kilku kompromisów dla utrzymania dobrej ceny całości, więc nic dziwnego, że Scultura nie jest pod tym względem wyjątkiem”.
„Siodełko Prologo w rowerze było dla mnie bardzo komfortowe. Obicie jest dość twarde, to dobrze, biorąc pod uwagę, że to wyścigowe siodło. Jego kształt z uniesionym tyłem i opadającym noskiem sprawia, że będzie odpowiadało niezależnie od pozycji w czasie jazdy”.
„Pod siodełkiem znajduje się karbonowa sztyca Meridy z aluminiowym zaciskiem. To nic spektakularnego […], ale dzięki temu ustawienie siodełka jest bardzo proste”.
„Aluminiowy mostek Meridy w połączeniu z kierownicą FSA Gossamer daje sztywny kokpit, który dzięki wygodnej owijce jest także komfortowy”.
„Generalnie Scultura sprowadza się do znakomitej ramy z widelcem, przyzwoitego osprzętu i średnich komponentów. Jeśli miałbym do wydania tyle, ile kosztuje Scultura, i składałbym dla siebie rower, właśnie tak ustaliłbym priorytety, zanim z czasem wymieniłbym koła czy inne elementy na lepsze. Z takim sprzętem możesz wstąpić do świata superrowerów bez konieczności wydawania majątku”.
„Jakość jazdy i wykonania ramy jest znakomita. Jedynie kompromisy związane z komponentami sprawiają, że nie możemy uznać Scultury 6000 za rower 9/10”.
Werdykt
„W tej cenie to prawdziwie oszałamiająca rama z widelcem, która rekompensuje kompromisy związane z komponentami”.
Stuart Kerton z road.cc bardzo szczegółówo opisał także poszczególne składowe końcowej oceny. 9 punktów na 10 otrzymały następujące elementy: ogólna ocena ramy z widelcem, efektywność transferu mocy, stabilność przy dużych prędkościach, jazda w zakrętach na płaskiej trasie, jazda w zakrętach na zjazdach. Pozostałe oceny wahają się od 7 do 8 punktów na 10. Zapraszamy do zapoznania się z nimi na road.cc.
Z pełną specyfikacją i geometrią Scultury 6000, a także zastosowanymi w niej technologiami, można się zapoznać na www.rowerymerida.pl.
***
Scultura 6000 - "Najlepszy lekki rower 2016" wg "Cycling Weekly"
Artykuł nt. nowego modelu Scultury z wypowiedziami jego projektantów: Nowa Scultura: lekkość, komfort i aerodynamika [video].
Najnowsze