Przejdź na nową stronę

TESTY ROWERÓW

2016-08-29

Reacto 5000 z dobrą oceną road.cc

„To zwinny, komfortowy i, przede wszystkim, bardzo szybki rower” – pisze o Reacto 5000 road.cc, jeden z czołowych światowych portali zajmujących się kolarstwem szosowym. Przyznał on Reacto cztery gwiazdki na pięć możliwych.


Poniżej prezentujemy obszerne tłumaczenie testu Reacto 5000, który został opublikowany na road.cc.
 
„Merida Reacto 5000 to rower aero, który łączy w sobie wielką prędkość, zwinne prowadzenie i dobry komfort. Jeśli masz do wydania 2 000 funtów na wyścigową szosówkę, musisz zwrócić uwagę na ten model.
 
Jest szybko?
 
Krótko mówiąc, tak. Reacto 5000 najlepiej radzi sobie na płaskich trasach, na których chcesz po prostu pochylić głowę i ciężko popracować. Wrzuć wysoki bieg, podkręć prędkość i mknij, jak należy.

Merida wykorzystała wiele aerodynamicznych rozwiązań zaprojektowanych, by pomóc ciąć powietrze. Reacto 5000 jest zbudowane na profilach rur Fastback bazujących na patencie profilu skrzydeł 0028 NACA [amerykańskiego komitetu doradczego do spraw aeronautyki – red.]. Tył profilu jest ścięty tak, by zachować stabilny przepływ powietrza bez turbulencji. Kształt rur pozwala także Meridzie zmniejszyć wagę ramy i zachować jej rozmiary zgodnie z limitami UCI.

Górne rury tylnego widelca łączą się z rurą podsiodłową niżej niż zwykle, by zmniejszyć powierzchnię czołową, i są ustawione szeroko, daleko od tylnego koła, by zapewnić dobry przepływ powietrza w tym miejscu.  Ramiona w pełni karbonowego widelca również znajdują się szeroko, a jego korona jest zintegrowana z kształtem ramy.

Nie wymienię tu wszystkich aerodynamicznych rozwiązań zastosowanych w Reacto, możecie je znaleźć w naszym opisie Meridy Reacto Evo Team.
 
Geometria roweru pomaga jechać szybko. Testowałem model z ramą 56 cm, w którym górna rura ma 575 mm. To sporo jak na rower w tym rozmiarze. 184-mm główka ramy nie jest szczególnie krótka, jednak 578-mm wysokość i 398-mm zasięg pozwoliły mi przyjąć rozciągniętą i dosyć niską pozycję na rowerze. Jak zwykle, można zmienić ją, stosując podkładki i/lub inny mostek, jednak mamy do czynienia z wyścigowym rowerem, którego geometria została zaprojektowana zgodnie z przeznaczeniem, trudno więc oczekiwać wyjątkowo relaksujących ustawień.

Rower przecina powietrze nieco łatwiej niż klasyczna szosówka. Różnica nie jest ogromna, ale zauważalna, jeśli porówna się osiągane prędkości z generowaną mocą i tętnem.
 
Jak jest na podjazdach?
 
[…] 8,37-kg waga Reacto 5000 jest przyzwoita, szczególnie dla roweru aero, nie jest on jednak superlekki. Szerokie profile rur dodają gramów w porównaniu do rowerów, które były projektowane z myślą o uzyskaniu jak najmniejszej wagi, podobnie jak aluminiowe koła Fulrcum Racing Quattro z 35-mm obręczami.

Jeśli mierzysz się z niewielkim wzniesieniem, nie poczujesz nawet dodatkowej wagi. Gdy wstaniesz z siodełka i zaczniesz mocno pracować, suport będzie bardzo stabilny i zanim się spostrzeżesz, znajdziesz się na szczycie podjazdu.

Na superlekkim rowerze możesz pokonać stromy podjazd nieco szybciej czy łatwiej. Reacto 5000 nie jest tak żwawe na takich odcinkach jak rower o kilogram lżejszy, jednak to nieznaczna różnica, żaden rower nie będzie najlepszy w każdej sytuacji. W 9 na 10 przypadkach więcej zyskasz na tym rowerze na płaskim niż stracisz na podjazdach. Aerodynamika wygrywa z niską wagą.
 
By pomagać na podjazdach, Merida wyposażyła rower w korbę FSA Gossamer Pro 52/36. Można ją określić jako półkompaktową, a w połączeniu z kasetą 11-28 mamy biegi potrzebne, by poradzić sobie właściwie z każdą sytuacją, z jaką przyjdzie nam się zmierzyć na wyścigu.

Reacto 5000 zapewnia świetne prowadzenie na zjazdach. Nie jest nerwowe i łatwo nim sterować, gdy chcesz przemykać przez szybkie zakręty.
 
Tylny hamulec
 
Merida wyposażyła rower w hamulce Shimano 105 o konstrukcji direct mount, które są mocowane bezpośrednio do ramy i widelca.

Przedni widelec jest przymocowany do przodu widelca […]. Ważniejszy, zdaniem Meridy, jest tylny widelec schowany pod dolnymi rurami tylnego widelca. Dzięki temu nie jest potrzebny mostek łączący górne rury tylnego widelca, a przepływ powietrza jest w tym miejscu płynniejszy […].
 
Co z komfortem?
 
Merida ciężko pracowała, by uczynić Reacto komfortowym. Przede wszystkim, stosuje ona Bio Fiber Damping Compound. Co to takiego? Chodzi o lniane włókna wplecione w karbon, które pochłaniają wibracje na nierównościach.

Ważna jest także karbonowa sztyca S-Flex. […] Duże wcięcie w aerodynamicznym profilu sztycy pozwala na większą ruchomość na siodełku. Elastomerowa wkładka w sztycy nie wpływa na osiągi, ale wypełnia wcięcie. Ważne jest to, że sztyca jest smukła […].

Podobnie jak niemal wszyscy, Merida zapewnia 25 mm opony – Continental Grand Sport Races. To dobre i wszechstronne opony, których szerokość oznacza, że stosując odpowiednie ciśnienie, można wygładzić sobie nierówności drogi.

Dzięki powyższym rozwiązaniom Reacto 5000 gładko toczy się po szosie. Nie jest tak komfortowo jak w niektórych rowerach z kategorii „endurance”, jednak elementy zastosowane przez Meridę naprawdę poprawiają wygodę i docenisz je tym bardziej, im dłużej będziesz jeździł.
 
Części
 
Reacto 5000 jest wyposażone w prawdziwą mieszankę komponentów. Istotne jest, że otrzymujesz przerzutki i klamkomanetki Shimano Ultegra. Jak zwykle, zapewniają one świetną pracę przy niskiej wadze.

Koła Fulcrum Racing Quattro z 35-mm aluminiowymi obręczami są solidne i godne zaufania. Wcześniej wydały nam się bardzo sztywne, czasami aż za bardzo, jednak Reacto 5000 łatwo sprawia, że jazda nie przestaje być komfortowa. Powiedziałbym, że to dobre treningowe koła, które poradzą sobie z trudnymi warunkami, ale prawdopodobnie szukałbym czegoś lżejszego na wyścigi.

Aluminiowo-karbonowy mostek Meridy i aluminiowa kierownica FSA Gossamer dobrze spełniają swoje zadanie, nie ma na co narzekać […].
 
Podsumowanie

Merida Reacto 5000 to bardzo dobry rower aero. Preferowałbym lżejsze koła i lepsze hamowanie z tyłu, ale zawsze muszą być jakieś kompromisy. Pozytywy w Reacto zdecydowanie przewyższają jednak negatywy. To zwinny, komfortowy i, przede wszystkim, bardzo szybki rower.
 
Werdykt 

Szybki i zwinny rower aero z rozwiązaniami, które poprawiają komfort jazdy".

Zachęcamy do zapoznania się ze specyfikacją Reacto 5000, jego geometrią i wykorzystanymi w rowerze technologiami (kliknij).