Przejdź na nową stronę

TESTY ROWERÓW

2016-09-22

One-Twenty XT chwalony przez „bikeBoard”

„Jest to bardzo sympatyczny rower, wszechstronny i uniwersalny, do wszystkiego” – pisze o Meridzie One-Twenty XT-Edition „bikeBoard”. Magazyn przyznał jej ogólną ocenę 4,5 i chwali ścieżkowy model m.in. za dobre zawieszenie, geometrię ramy i szeroki zakres przełożeń.


Poniżej prezentujemy obszerne fragmenty testu Meridy One-Twenty XT-Edition z kolekcji 2016, który ukazał się w ostatnim wydaniu „bikeBoardu” (nr 9/2016). Piotr Oleksy sprawdził na trasie rower w rozmiarze L, z kołami 29”.
 
„[…] One-Twenty w skręcie jest neutralny i bardzo przewidywalny. Tak długo jak prędkości nie są ekstremalne, rowerem kieruje się z lekkością, o jakiej jeszcze kilka lat temu producenci twentyninerów mogli tylko pomarzyć. Dopiero przy bardzo wysokich prędkościach Merida wymaga silnej ręki, inaczej zmuszenie jej do zakrętu, a zwłaszcza serii szybkich wiraży, będzie trudne. Wynika to z dość wysoko położonego środka suportu”.
 
„Na płaskich odcinkach rower nieźle przyspiesza – zasługa w tym uniwersalnych opon i geometrii. Jeżeli zawieszenie będzie zablokowane lub w pośrednim trybie, przyspieszenie będzie jeszcze lepsze. Pełne otwarcie zawiechy wywołuje nieuchronne pompowanie i poza najbardziej kamienistymi i korzennymi odcinkami lepiej będzie, gdy dźwignia ustawiona zostanie w pośrednim położeniu. Blokadę, mimo że nie betonuje ona zawieszenia, proponuję zarezerwować na asfaltowe odcinki”.


 
[…] Hamulce, mimo braku przynależności do prestiżowej grupy, działają bardzo efektywnie, a zastrzeżenia można mieć jedynie na najdłuższych, ciężkich zjazdach. Jeżeli jednak nie wybieracie się w Alpy, a w polskich górach niekoniecznie znacie nasze testowe odcinki wymagające mocnego hamowania non-stop przez dwie minuty lub dłużej, nie macie czym zawracać sobie głowy.

[…] Na podjazdach One-Twenty spisuje się bardzo dobrze. Techniczne odcinki pokonuje pewnie i bez myszkowania na stromiznach. Wysoko położony suport, który utrudniał szybkie sekwencje skrętów, tutaj bardzo pomaga i zapobiega zaczepianiu pedałami o kamienie. Strome odcinki pokonuje się na tym rowerze z zaskakującą wygodą – nie trzeba martwić się o skurcze bicepsów. Zasługa w tym zarówno geometrii, jak i miękkich przełożeń. Jedenastobiegowa grupa XT z korbą 24-34 z. oferuje zestaw przełożeń idealny do twentyninera przeznaczonego do eksploracji górskich szlaków. Miękkich przełożeń nie braknie nawet wtedy, gdy będziecie przez kilka dni objuczeni plecakiem na głównym szlaku beskidzkim, nie powinno ich też braknąć na szybkich zjazdach. W stosunku do wcześniejszej wersji kultura pracy pozostała bez zmian, czyli na bardzo wysokim poziomie […].



"Amortyzacja tylnego koła jest czuła i płynna. Małe nierówności wybiera bardzo efektywnie, na większych też trudno je zatkać, jest też odporna na dobicie dzięki utwardzaniu się pod koniec ugięcia. Praktycznie jedyne minusy to podatność na pompowanie i zauważalne odbijanie korb na większych nierównościach. Na tym tle gorzej wypada przedni amortyzator […].
 
Podsumowanie

„Jest to bardzo sympatyczny rower, wszechstronny i uniwersalny, do wszystkiego. A jak coś jest do wszystkiego… Spokojnie. To mądre przysłowie nie pasuje do Meridy, ponieważ świetnie się sprawuje w niezobowiązujących przejażdżkach bez napinki i w turystyce”.
 
Dodatkowe informacje

„Jednorzędowa korba w tym rowerze byłaby porażką. Bez względu na warunki współpraca podzespołów XT jest tak dobra, że narzekanie na problematyczność zmiany biegów z przodu staje się bezpodstawnym marudzeniem. Zawieszenie, dzięki pływającemu mocowaniu amortyzatora, działa bardzo płynnie i jest wrażliwa na małe nierówności”.
 
„Rama zbudowana jest z aluminiowych rur o miłych dla oka, łagodnie powyginanych, organicznych kształtach. Soczysty zielony kolor poprawia humor (przynajmniej u mnie) i kojarzy się z lekkością. Redakcyjna waga pokazała 13,6 kg, ale widocznie jest bardziej niż ja odporna na skojarzenia. Zawieszenie to doskonale znany jednozawias z pośrednimi przegubami. Na zjazdach wyraźnie brakuje opuszczanej zdalnie sztycy”.


 
„Merida nie może poszczycić się lekkością ramy, jednak uważamy, że sztywniejsza rama lepiej sprawdzi się niż lekka, a docenią to szczególnie niepiórkowi użytkownicy. Tajwańczycy zdecydowanie przyłożyli się do doboru komponentów, dzięki czemu testowany rower jest tylko niezauważalnie cięższy niż średnia wyznaczona przez konkurencję”.
 
„Najlepiej sprawdzi się w górach – obojętnie czy na technicznych szlakach, czy na przygotowanych trasach. Do agresywnego zjeżdżania wyposażcie rower w opuszczaną sztycę albo chociaż w szybkozamykacz”.
 
Ocena

Budowa – 4
Prowadzenie – 5
Amortyzacja – 4,5
Ocena ogólna – 4,5

+ Uniwersalna geometria – efektywna na zjazdach i podjazdach
+ Szeroki zakres przełożeń
- Brak regulowanej sztycy

***
Zachęcamy do zapoznania się ze specyfikacją i geometrią One-Twenty XT-Edition, a także zastosowanymi w rowerze technologiami (kliknij).
 
Rower można przetestować, biorąc udział w testach Meridy. Więcej informacji: www.rowerymerida.pl/testy.