Przejdź na nową stronę

TESTY ROWERÓW

2013-03-12

Nowości 2014 - Merida Big.Seven, Big.Nine Big.Ninety-Nine, One-Forty-B, Scultura SL

W marcowym wydaniu „Magazynu Rowerowego” (3/2013) ukazała się relacja z testów najnowszych rowerów Meridy na Majorce. Światowe premiery miały tam m.in. 27,5” Big.Seven, prototyp One-Forty-B z tym samym rozmiarem kół, a także nowe wersje Meridy Big.Nine i Big.Ninety-Nine. W artykule „Magazynu” nie zabrakło także szosówek, w tym rowerów Lampre-Merida. Jak oceniono nowe standary Meridy?

Zapraszamy do lektury 4-stronicowego artykułu Borysa Aleksego. Wystarczy kliknąć w poniższe zdjęcie.



Poniżej prezentujemy skróconą charakterystykę każdego z prezentowanych w artykule „Magazynu Rowerowego” modeli. Autorem recenzji jest Borys Aleksy.

Big.Seven

„Najnowszym dziełem Meridy jest wyposażony w koła o średnicy 27,5” hardtail Big.Seven. Powstał przede wszystkim na potrzeby Jose Hermidy. W minionym sezonie Hiszpan, choć zdążył docenić zalety dużych kół na wybranych wyścigach, niezmiennie preferował rowery 26”. Jedną z przyczyn jest nieduży wzrost zawodnika”.

„Big.Seven nie tylko wnosi do kolekcji Meridy nowy standard. Stał się też okazją do stworzenia nowego, świeżego projektu. Projektant Martin Steutz wspiął się na wyżyny swej sztuki, rama wygląda doskonale. Drobiazgowa optymalizacja wytrzymałości pozwoliła wykonać kilka śmiałych posunięć konstruktorskich i stylistycznych. O ile parametry, takie jak sztywność główki i suportu produkowanych przez Meridę wyścigowych rowerów, należą do najlepszych w branży, firma podkreśla nie mniej istotne walory związane z absorpcją drgań. Są one efektem zastosowania włókien lnu odpowiednio laminowanych między warstwami karbonu w tylnych widełkach.”

„Rower swą żywiołowością bardzo przypomina 26-tkę, ale jest od niej lepiej przystosowany do jazdy po nierównościach. Szybkość reakcji i precyzja prowadzenia przodu w zakręcie bez wątpienia sprosta wymaganiom agresywnie jeżdżącego Hermidy [Przeczytaj o nowym rowerze mistrza świata Jose Antonio Hermidy]”.

Big.Ninety-Nine

„Rower jest doskonałym narzędziem do szybkiej jazdy, bo nic tak nie ułatwia radzenia sobie z terenem jak połączenie dużych kół z pełną amortyzacją. Na trasie testowej był zdecydowanie najszybszy, przelatując bez zająknięcia przez techniczne zjazdy i strome podjazdy. Kinematyka zawieszenia spełnia wszystkie oczekiwania, jakie można mieć wobec sprzętu służącego do wygrywania Pucharów Świata, a mądrze dobrana geometria ramy sprawia, że jazda jest żywiołowa, dynamiczna i daje dużo przyjemności. Karbonowa rama waży 1900 g bez tłumika. Owszem, sztywny Big.Nine sprawia wrażenie jeszcze bardziej „ostrego”, więc jeśli ktoś szuka radykalnej szybkości, dynamiki i niskiej wagi może wybrać właśnie ten model”.

Prototyp One-Forty-B

„[…] Pozwolił nam utwierdzić się w przekonaniu, że połączenie kilkunastu centymetrów skoku mądrze skonstruowanego zawieszenia i nieznaczne zwiększenie średnicy kół jest do all mountain rozwiązaniem idealnym”.

Rowery Lampre-Merida

„Zawodnicy włoskiej ekipy będą ścigać się na Sculturach SL, które po raz pierwszy poznaliśmy na podobnej prezentacji przed rokiem. Superlekka rama (poniżej 900 g) o bardzo agresywnej geometrii będzie używana w większości wyścigów, ale Merida zapowiada, że jeszcze przed wiosennymi klasykami przedstawi drugą, przeznaczoną do ścigania po brukach. Oczywiście zapowiadana jest też replika”.

„Największym wyzwaniem konstrukcyjnym był niewątpliwie dla Meridy rower do jazdy na czas. […] Efektem żmudnej pracy w tunelu aerodynamicznym jest WARP TT , którego parametry Falke [Juergen Falke – główny projektant Meridy] określa jako jedne z najlepszych na świecie, podpierając się wynikami testów porównawczych. Jednym z  kluczowych elementów wpływających na tak dobre rezultaty jest specjalny wspornik kierownicy (szwajcarski patent pozwalający m.in. całkowicie ukryć pancerze). Co ciekawe, najlepsze efekty dała konstruktorom praca nad kształtem kierownicy, którą stworzyła wspólnie z firmą Vision. Zawodnicy podkreślają też, że firma angażuje się nie tylko dostarczając sprzęt, ale poświęca też dużo czasu na pomoc w ustalaniu pozycji”.