Przejdź na nową stronę

TESTY ROWERÓW

2019-01-04

Freeway 9700 Disc - "kawał dobrego roweru"

"[...] Trudno wskazać w nim słabe strony. Freeway to kawał dobrego roweru" - pisze "Rowertour" w teście Meridy Freeway 9700 Disc. 


Freeway od lat jest doceniany przez polskich rowerzystów. Rodzina wszechstronych modeli odpowiednich zarówno na wyprawy, jak i dojazdy do pracy, powiększyła się w tym roku o wersję 9700 Disc. To najlepiej wyposażony rower z całej serii, dostępny zarówno w wersji męskiej, jak i damskiej. W majowym wydaniu magazynu "Rowertour" znalazł się test tego modelu, którego obszerną część prezentujemy poniżej.

"[...] Rower jest dostępny w wersji męskiej w rozmiarach 45, 51 (testowany) i 55 cm oraz damskiej, w tym samym kolorze i rozmiarach 40 oraz 45 cm. Wersja damska poza ramą różni się siodełkiem (wersja Lady) oraz kolorystyką komponentów (przewaga białych i srebrnych). Z pewnością sporym zaskoczeniem jest użycie w rowerze amortyzatora marki RST, zamiast powszechnie stosowanych na polskim rynku SR Suntour [...]. Warto zaznaczyć, że regulacja naprężenia wstępnego w przypadku tego amortyzatora nie miała jedynie homeopatycznego działania – czuć różnicę między skrajnymi wartościami. Pod 85-kg rowerzystą amortyzator działał dość liniowo, bez problemu wykorzystując całość skoku. Kulturą pracy amortyzator przewyższa podstawowe modele SR Suntour. Pracuje płynnie, nie czuć uderzenia przy pełnym rozprostowaniu, choć tłumienie mogłoby być lepsze, a charakterystyka ugięcia bardziej progresywna.



Rama pomalowana matowym lakierem efektownie zmienia kształt górnej i dolnej rury. Szczególne wrażenie robi filigranowa i dość kanciasta górna rura w okolicach łączenia z podsiodłową. Główka ramy w rozmirze 1 i 1/8 cala jest dość wysoka, a pod sterami zastosowano trzy 1-centymetrowe podkładki. Pancerze hamulca i przerzutek poprowadzono pod górną rurą ramy. Haki tylnego koła nie porażają finezją, a hamulec znajduje się pod tylnym trójkątem. Merida zastosowała własny bagażnik z wygiętymi prętami, które szerokim łukiem omijają zacisk hamulca. Nożkę umieszczono pod środkiem suportu.

Napęd stanowi grupa Deore M6000, na którą składają się przednie i tylne przerzutki oraz manetki […]. 30 przełożeń o zakresie 604% zapewnia odpowiednie przełożenie w absolutnie każdych warunkach. Tylna przerzutka Shimano Deore M6000 w systemie Shadow Plus posiada blokadę sprzęgła, która pozwala ograniczyć podskakiwanie łańcucha na bardziej wyboistych trasach […]. Do końca testu przerzutka pracowała w trybie otwartym (dźwignia na dole), doskonale współpracując z manetkami Rapidfire Plus. Hamulce to model M396, które świetnie dają sobie radę z zatrzymaniem roweru. Są skuteczne i wygodne w obsłudze.


Koła wyposażono w opony CST Sensamo Control, które zakwalifikowałbym jako opony typowo miejskie. Sprawdzają się na asfalcie, gdzie generują niewielkie opory toczenia, świetnie się rozpędzają, z łatwością utrzymują tempo i zapewniają podstawową ochronę przed przebiciem. Niestety, po zjechaniu na drogi gruntowe szybko przestaną zapewniać odpowiednią przyczepność. Kokpit składa się z mostka (a-head) o regulowanym kącie wznosu i mocno giętej, bardzo wąskiej kierownicy (610 mm) z wygodnymi chwytami mocowanymi na imbus. Przednia piasta zasila oświetlenie, na które składa się przednia lampka Axa Echo15 i tylna Axa Spark – obie nie podtrzymują światła po zatrzymaniu, ale tylna jest doskonale widoczna, a przednia zapewnia wystarczająco dużo światła do swobodnej jazdy po asfalcie.



Siodełko i amortyzowana sztyca tworzą zgrany zespół: dość twarde siodełko i dość twarda (dla rowerzysty o wadze 85 kg) sztyca zapewniają odpowiedni komfort podróżowania – zestaw ten świetnie sprawdzi się na dłuższych trasach. Szkoda, że sztyca mocno pływa na boku. Wśród akcesoriów należy odnotować jeszcze osłonę na łańcuch, pełne błotniki i bagażnik, który nie każdemu przypadnie do gustu za sprawą… zbyt małej odległości między rantem a najniższym punktem, za który można zaczepić hak sakwy. 25 cm to zdecydowanie zbyt mało dla większości sakw znanego polskiego producenta, więc sakwiarze ceniący rodzime produkty będą musieli zaopatrzyć się w dodatkowy adapter lub inny bagażnik.


 
Rower jako całość został złożony w bardzo konsekwentny sposób: mamy tu niemal kompletną grupę Shimano Deore w napędzie, nieoczywisty amortyzator i kierownicę »w starym stylu«. Geometria jest wyważona, rower nie jest przesadnie długi ani nader skrętny. Ma jednak w sobie to coś, co sprawia, że rano z uśmiechem sięga się po niego w drodze do pracy, a wracając do domu, ma się ochotę pokręcić kilka dodatkowych kółek. W czasie weekendowych eskapad podmiejskich dzielnie nabija kilometry i sprawia, że trudno wskazać w nim słabe strony. Freeway to kawał dobrego roweru [...]".

Z pełną wersją testu można się zapoznać w majowym wydaniu magazynu "Rowertour".

***
Poznaj szczegóły Meridy Freeway 9700 Disc [KLIKNIJ] oraz 9700 Disc Lady [KLIKNIJ].