Przejdź na nową stronę

TESTY ROWERÓW

2017-05-22

Cyclo Cross 600 - więcej niż ścigacz

„Możliwości Meridy Cyclo Cross 600 zachwyciły nas” – pisze magazyn „New Zeland Road Cyclist”. „Wygląda jak ścigacz, jeździ jak ścigacz, ale ma też dobrą cenę i jest wystarczająco wszechstronna, żeby służyć również do innych celów” – czytamy w teście.


 
Poniżej przedstawiamy tłumaczenie recenzji Meridy Cyclo Cross 600. Przełajówka została przetestowana przez czołowy szosowy magazyn z Nowej Zelandii – „New Zeland Road Cyclist”. Z oryginalną treścią można się zapoznać, pobierając plik pdf.
 
„Merida Cyclo Cross 600 to w pewnym stopniu zagadka. Stworzona z myślą o dobrej cenie, ale też o wyścigowej charakterystyce przy zachowaniu wszechstronności dla różnorakiego wykorzystania i wielu stylów jazdy.

[…] Cyclo Cross 600 (będziemy go od teraz nazywać »600«) wyróżnia się jako rower trudny do zaszufladkowania. Oczywiście, jego nazwa odpowiada zamiarom projektantów i ogólnym liniom roweru: jego neutralna (ale sprawna) geometria, stosowny napęd 1x11 – wszystko przemawia za wyścigowym charakterem roweru. Pierwsze wrażenie to jednak nie wszystko.
 
Budowa/pierwsze wrażenie
 
Pierwszym szczegółem, który można zauważyć z daleka, jest kształt ramy 600. Hydroformowana aluminiowa konstrukcja ma górną rurę o łukowatym kształcie i spłaszczonej dolnej powierzchni – idealnej do szybkiego i bezbolesnego zarzucenia na ramię podczas przełajowego wyścigu. Kolejnym najbardziej rzucającym się w oczy elementem jest napęd 1x11. To dobrze znany standard w elicie MTB i coraz popularniejszy w kolarstwie przełajowym. Napęd 1x to przemyślana wskazówka co do zamierzonego przeznaczenia roweru. Szczegółowo opiszemy go w części poświęconej specyfikacji i jeździe.

Podchodząc bliżej, uderza nas malowanie. W rowerze z tej półki cenowej trudno oczekiwać malowania, które zasługiwałoby na dłuższy komentarz, ale 600 zdecydowanie się on należy. Metalizowany granatowy kolor połyskuje jasno, grając z czerwonymi i białymi elementami graficznymi. Rama skrzy się w słońcu, co zapewniło wiele pozytywnych komentarzy podczas naszych jazd testowych.



Umieszczenie czerwonego koloru także poprzez akcenty na siodełku i obręczach to finezyjny zabieg, do którego przyzwyczaiły nas raczej topowe modele niż te z niższej półki cenowej. Miłym szczegółem jest także zewnętrzne prowadzenie przewodów do tylnego hamulca hydraulicznego. Z pewnością wewnętrzne prowadzenie byłoby schludne i »czyste«, ale byłoby też irytujące przy jakimkolwiek serwisowaniu hamulca. Praktyczne podejście projektantów Meridy jest doceniane wśród użytkowników hydraulicznych hamulców tarczowych […].

Napęd/zmiana biegów
 
Klamkomanetki SRAM Apex są przeznaczone do napędów 1x. Oznacza to, że prawa ma zwyczajową drugą dźwignię do tylnej przerzutki, a lewa ma tylko jedną dźwignię. To drobny szczegół, ale świadczy o przemyślanej specyfikacji zamiast wprowadzania zbędnej dźwigni. 

40-zębowa korba w technologii „narrow/wide”, wspomagana przez element blokujący zeskoczenie łańcucha na suport, skutecznie zapobiegają spadaniu łańcucha z przedniej zębatki i pasują do wyścigowej natury roweru. Szeroki zakres kasety 11-42 w zestawieniu z 40-zębami z przodu zapewnia w napędzie 1x11 praktyczny zakres biegów. Duża 42-zębowa koronka z tyłu może z początku wyglądać zadziwiająco dla tych, którzy są przyzwyczajeni do tradycyjnej kasety 11-28 i napędu 2x. My jednak szybko przyzwyczailiśmy się do niej i zaakceptowaliśmy ją jako niezbędną dla prawidłowego funkcjonowania napędu 1x.

Pozostałe komponenty i specyfikacja
 
Hydroformowanej aluminiowej ramie towarzyszy z przodu karbonowy widelec i 15-mm sztywna oś, z tyłu znajdziemy tradycyjną ośkę. Opony Maxxis Mud Wrestler 33c nie pozostawiają wątpliwości co do gotowości 600 do jazdy w terenie. Nie toczą się szybko na szosie, ale to godne zaufania opony o dobrej przyczepności na szutrze, błocie i nieutwardzonych drogach.


 
Jest wiele elementów, które podkreślają wyścigowy charakter 600, nie znalazły się jednak w rowerze kosztem jego praktycznej strony. Miejsca do montażu bagażnika i błotników świadczą o tym, że rower może też służyć jako sprzęt do codziennych przejażdżek po mieście, do gravelowych zastosowań czy jako model na wyprawy. Komponenty Meridy, takie jak kierownica, mostek, siodełko, sztyca, piasty czy obręcze są idealnie funkcjonalne. Są także ergonomiczne, szczególnie jeśli chodzi kształt kierownicy i siodełka.

Jazda
 
600 towarzyszyła nam na długich odcinkach szosowych, które prowadziły do celu. Były nim szutrowe i nieutwardzone drogi. Na szosie opony o agresywnym bieżniku nie były tak idealne jak »slicki«, ale pokazywały swoją moc, gdy zjeżdżaliśmy w teren. Gdy przeprowadzaliśmy nasze testy, nie odbywały się w okolicy żadne wyścigi przełajowe, znaleźliśmy jednak grząskie i mokre warunki. Dzięki dużemu prześwitowi na opony od strony ramy i widelca nie mieliśmy w błocie żadnych problemów z oponami 33c, więc gdy warunki tego wymagają, warto bez obaw założyć szerokie ogumienie.



Widelec ze sztywną osią ma zauważalny wpływ na prowadzenie roweru, czyniąc je pewnym i czułym. Jazda jest lepsza niż mogłoby to wynikać z wagi roweru […]. Tradycyjna oś z tyłu nie jest tak mocna jak widelec ze sztywną osią z przodu, ale jazda była odpowiednio zrównoważona, a połączenie widelca z osią spisywało się bardzo pewnie.
Brak trzeszczenia wewnętrznie prowadzonych przewodów tylnej przerzutki może być drobną kwestią, ale warto o niej wspomnieć. Choć wszystkie rowery powinny się zachowywać cicho, wiele z nich tego nie robi, więc Merida zdecydowanie dobrze poradziła sobie w 600 z zaprojektowaniem i wykonaniem wewnętrznego prowadzenia przewodów.
 
Podsumowanie
 
Wygląda jak ścigacz, jeździ jak ścigacz, ale ma też dobra cenę i jest wystarczająco wszechstronna, żeby służyć również do innych celów. Możliwości Meridy Cyclo Cross 600 zachwyciły nas. Na szczególną pochwałę zasługuje wysokiej jakości praca karbonowego widelca ze sztywną osią i napęd 1x11. Kilka lat temu tylko najbardziej „hardkorowi” zawodnicy wybraliby napęd 1x11. 600 zapewnia wyścigowe osiągi, bez poświęcania praktycznego wykorzystania roweru poprzez zmniejszenie zakresu przełożeń.

Dodatkowe informacje

Odpowiedni zarówno do odkrywania natury, jak i do przełajowego ścigania.  
Metalizowane malowanie zasłużyło na wiele pozytywnych komentarzy.
42-zębowa koronka tworzy z 40-zębową korbą dobry zestaw na ostrzejsze podjazdy.
Wewnętrzne prowadzenie przewodów tylnej przerzutki, zewnętrzne dla przewodów tylnego hamulca hydraulicznego.
Zauważalny łuk górnej rury nie tylko dobrze wygląda, ale zapewnia też wygodne zarzucenie ramy na ramię".

***
Poznaj szczegółowe informacje nt. specyfikacji i geometrii roweru oraz zastosowanych w nim technologii [KLIKNIJ].

W kolekcji 2017 Merida znalazło się 5 modeli przełajowych. Ze szczegółami pozostałych czterech można się zapoznać, klikając w poniższe zdjęcia.

Cyclo Cross 5000


Cyclo Cross 700


Cyclo Cross 500


Cyclo Cross 300

Czytaj także
Przełaje rosną w siłę. Dlaczego warto spróbować? – przeczytaj artykuł o rosnącej popularności rowerów przełajowych w Polsce i korzyści, z którymi wiąże się jazda nimi.
Cyclo Cross 5000 3. przełajówką 2016/17 wg road.cc
Cyclo Cross 5000 zachwycił bikeworld.pl [video]
"Przełajówka roku" - Cyclo Cross 500 na podium
Cyclo Cross 500 - "genialny rower przełajowy" [video]