Przejdź na nową stronę

TESTY ROWERÓW

2016-10-05

"Bike": nowy Big.Nine jest super

„Super” - taką ocenę przyznał nowej Meridzie Big.Nine Team magazyn „Bike”. Uzyskała ona wyższą ocenę punktową niż wcześniejsza wersja roweru z kolekcji 2016 - 220 wobec 208,5. „Na rundzie testowej nie mogliśmy sobie przypomnieć, kiedy jazda na hardtailu sprawiła tak wiele przyjemności” - czytamy w „Bike”.


Popularny magazyn „Bike” w wydaniu 10/2016 porównał nową Meridę Big.Nine Team z poprzednią wersją roweru z kolekcji 2016. Konfrontacja wypadła na korzyść premierowej odsłony hardtaila, który uzyskał 220 punktów wobec 208,5 punktu wcześniejszej wersji roweru. Poniżej prezentujemy obszerną część recenzji.
 
Waga
 
„Wersja 2017 karbonowej ramy rezygnuje z niektórych aluminiowych wstawek w okolicach środka suportu i mocowania hamulca, w teamowej wersji odpada nawet opcja montażu przerzutki przedniej, by zaoszczędzić na masie. Efekt końcowy odchudzania robi wrażenie. Rama waży imponujące 878 gramów. Rower z sezonu 2017 jest nawet o cały kilogram lżejszy od poprzednika”.
 
„Oprócz ramy na masie pozwalają zaoszczędzić przede wszystkim nowy widelec, następnie hamulce i koła. Na naszej rundzie testowej hardtail ważący 8,55 kilograma reagował na każdy metr w pionie. Także na modelu 2016 da się przyjemnie podjeżdżać, ale następca z 12 przełożeniami ma po prostu o jeden lżejszy bieg więcej”.
 
Jazda
 
„W nowym modelu pozycja jest zdecydowanie bardziej sportowa, a reach [zasięg – red] urósł aż o 23 mm. Częściowo jednak długa rama została skompensowana przez krótszy mostek. Zasadniczo nowy kokpit lepiej poprawia prowadzenie roweru, bo i kierownica jest o 20 mm szersza. Wyścigówką steruje się ekstremalnie bezpośrednio i zwrotnie. Krótkie widełki łańcuchowe zachęcają do driftów w zakrętach albo jazdy na tylnym kole. Na rundzie testowej nie mogliśmy sobie przypomnieć, kiedy jazda na hardtailu sprawiła tak wiele przyjemności”.
 
Różnice
 
„Nie to, że model 2016 odebrał nam chęć jazdy na góralu, ale jego następca w detalach jest lepszy. Nie ucieka się do kompromisów ani na zjazdach, ani na podjazdach. Nawet gruba sztyca 30,9 mm; dzięki płaskiemu fragmentowi obok główki, oferuje wyższy poziom niż stara o średnicy 27,2 mm. Może być też zastąpiona przez sztycę teleskopową. A jednak przy nowym Big.Nine utoczyliśmy łzę żalu. W nowym widelcu SID Rock Shoxa musieliśmy się pożegnać z ulubioną manetką X-Loc […]. Za to widelec ma teraz oddzielnie regulowane tłumienie kompresji. Także nowe hamulce Sram Level nie gryzą tak wściekle jak czterotłoczkowe Guide w starym Big.Nine”.
 
Podsumowanie - Ludwig Dohl, redaktor testów „Bike”

„Kto mógłby pomyśleć, że ze stołków poderwie nas właśnie nowy sztywniak. To gatunek, o którym sądzi się, że już dawno dojrzał. Merida w nowym Big.Nine postawiła na kołach wyścigówkę, która  daje wielką przyjemność z jazdy także na normalnych wycieczkach […]”.
 
Dodatkowe informacje

„Długa rama główna sprawia, że pozycja jest bardziej sportowa, a krótkie widełki łańcuchowe, że rower jest zwrotniejszy i bardziej bezpośredni”.
„Generalnie nowa wersja Sida jest trochę twardsza i na końcu skoku oferuje przyjemną progresję”.

***
Specyfikacja i geometria nowej Meridy Big.Nine Team oraz zastosowane w niej technologie.

Nowy Big.Nine i Big.Seven - lekko i komfortowo: artykuł nt. nowej wersji znanych hardtaili.