Przejdź na nową stronę

TESTY ROWERÓW

2019-01-04

Reacto 5000 zachwyciło BikeRadar

"Im dłużej jechałem Reacto 5000, tym bardziej byłem nim zachwycony" - pisze Robin Wilmott z BikeRadar, jednego z czołowych rowerowych portali świata. Przyznał on Reacto 4,5 gwiazdki na 5 możliwych. 



"Merida Reacto 5000 jest jednym z naszych kandydatów do tytułu roweru roku 2018" - czytamy na BikeRadar. Czołowy rowerowy portal świata pisze tak na podstawie testu roweru, którego tłumaczenie przedstawiamy.
 
"Najlepsze Reacto do tej pory

Nic nie zatrzyma ostatniego wata twojej energii docierającej do kół nowej Meridy Reacto. Popatrz tylko na dolne rury tylnego trójkąta, są ogromne. […] Są muskularne jak uda lwa i mają równie potężne zadanie do spełnienia.
 
Po raz pierwszy Merida przedstawiła swoje Reacto w 2011 r. Reacto II pojawiło się w 2014 r. Reacto III z kolekcji 2018 miało poprawić komfort, wagę i aerodynamikę roweru. Byłbym zdziwiony, gdyby stało się inaczej.
 
Wszystkie rury w nowym Reacto są smuklejsze, niżej połączono górne rury tylnego trójkąta z rurą podsiodłową. Takie rozwiązania mają zaoszczędzić 5% twojej energii przy 45 km/h.

Obejrzyj najważniejsze zmiany wprowadzone w nowym Reacto

Waga ramy została obniżona o ok. 17% dzięki smuklejszym rurom i nowemu układowi karbonowych warstw. Sztywność ramy pozostała jednak niezmieniona.
 
Każda rura poza górną i dolnymi rurami tylnego trójkąta ma profil NACA Fastback w kształcie ściętego skrzydła, a zwężona główka ramy oznacza, że dolne łożyska sterów zostały zredukowane z 1,5” do 1,25”. Aby utrzymać prostotę serwisowania, wszystkie przewody wchodzą za główką ramy do dużego gniazda na górze dolnej rury, a hamulce są montowane w systemie direct-mount.
 
Geometria
 
Geomegtria ramy CF2 Reacto 5000 jest mniej agresywna niż w modelach z najwyższą specyfikacją. Ma mniejszy zasięg i 177-mm główkę ramy, to o 20 mm więcej niż w tym samym rozmiarze w modelu CF4. Mój rozmiar M/L (54 cm) świetnie mi przypasował i był wg mnie zbliżony do klasycznych rowerów z ramą 56 cm.
 
Zasięg roweru, nawet bez podkładek, był idealny, żeby przyjąć na nim dobrą pozycję. Jadąc w dolnym chwycie czy z prostymi ramionami, trzymając dłonie na łapach [zagięciu ramion kierownicy i obudowach klamkomanetek – red.], zdecydowanie nie czułem żadnego dyskomfortu.


 
Ważne są miejsca kontaktu z rowerem. Zaskakująco wygodne jest siodełko Race Meridy, ma odpowiednie wypełnienie, by wspierało na trasie i nie było zbyt miękkie. Aluminiowa kierownica Merida Aero jest łagodnie spłaszczona, co przekłada się bardziej na komfortowy odpoczynek dla dłoni niż na wyjątkową aerodynamikę.
 
Dolny chwyt jest w tym rowerze bardzo ergonomiczny i razem z mostkiem przekłada się na sztywny kokpit. Tym, co zwróciło moją szczególną uwagę, są klamkomanetki nowej Ultegry. Są bardziej dopieszczone niż w grupie 105, mają komfortowe łapy i zapewniają błyskawiczną zmianę przełożeń. Merida uzupełnia osprzęt Ultegry korbą FSA Gossamer Pro oraz hamulcami direct mount 105, a także kasetą 105. Trudno przyczepić się do komponentów Meridy za wyjątkiem hamulców, którym brakuje tego natychmiastowego ataku, którego bym oczekiwał, szczególnie z tyłu […].
 
Wrażenia z jazdy
 
Dzięki znakomitej sztywności bocznej i transferowi mocy, Reacto 5000 aż rwie się do jazdy. Koła Merida Expert z aluminiowymi obręczami […] walczą dzielnie i całkiem sprawnie przenoszą twój wysiłek na prędkość, ale nie są najbardziej reaktywne. Rozpoczynając wzniesienie rozpędzony, dotrzesz na szczyt bez dużej straty prędkości, ale jeśli rozpoczniesz ostry podjazd od niskiej prędkości, koła ujawnią swoje ograniczone przyspieszenie.  
 
Mimo tego Reacto 5000 to dobry rower na podjazdy, jest zwarty, zrównoważony i efektywny, a zwinniejsze koła ujawniłyby jeszcze bardziej górski potencjał roweru.
 



Korba 52/36 i kaseta 11-28 to zestaw idealny do szybkiej jazdy na szosie i dobrze odpowiada charakterystyce Reacto. Opony Continental Grand Sport Race mają 26,5 mm szerokości, toczą się przewidywalnie z przyzwoitą przyczepnością, dodając pewności na zjazdach. 

Solidność Meridy i jej precyzyjne prowadzenie pomagają utrzymać dobrą prędkość w zakrętach i umożliwiają instynktowne zmiany linii jazdy. Czujesz się wtedy komfortowo, niezależnie od nawierzchni drogi.
 
Choć Merida twierdzi, że maksymalna szerokość opon w Reacto to 25 mm, wydaje się, że jest w nim miejsce na 28-mm gumy, by dodatkowo uzupełnić znakomitą zdolność pochłaniania drgań przez ramę.
 
Masywnie wyglądająca sztyca to zasługa projektu S-Flex Meridy, z dużym okienkiem wypełnionym silikonową gumą […], które jest odpowiednio elastyczne, by tłumić wibracje.


 
Im dłużej jechałem Reacto 5000, tym bardziej byłem nim zachwycony. Komfortowa jazda, którą zapewnia, stoi w sprzeczności z ramą, która może wyglądać jak zbyt duża i kanciasta. Wszechstronna stabilność roweru oraz instynktowne prowadzenie bardzo poprawiają odczucia z jazdy.  

Tak, koła i korba obniżają cenę tego modelu, podobnie jak w mniejszym stopniu hamulce, ale jego rama sama w sobie jest bardzo dobra. Zamiast widzieć w Reacto rower aero, zobacz w nim po prostu świetny rower szosowy, który zapewnia aerodynamiczne korzyści.

Werdykt BikeRadar



Reacto 5000 udowadnia, że aero nie musi oznaczać niewygody i w ten sposób mocno zwiększa swoją przydatność na co dzień.
 
Zalety: wspaniała jakość jazdy i prowadzenia, zaskakujący komfort, części Ultegra
Wady: trochę komponentów niższej specyfikacji w stosunku do tak dobrej ramy
Kup, jeśli: chcesz odczuć darmowy zysk aerodynamiczny podczas każdej jazdy.

***
Poznaj specyfikację i geometrię Reacto 5000 oraz zastosowane w rowerze technologie: KLIKNIJ

Rower jest dostępny także w wersji z hamulcami tarczowymi. Kliknij w zdjęcie poniżej, aby poznać szczegóły Reacto Disc 5000.


Sprawdź, jak jeździ Reacto! Model 6000 jest dostępny w różnych rozmiarach w Mobilnym Centrum Testowym Meridy. Aby zarezrwować rower na testy, wystarczy wypełnić formularz dostępny tutaj: ZAPISZ SIĘ.



Czytaj także
Nowe Reacto - aerodynamika to nie wszystko (szczegóły techniczne i wypowiedzi projektantów) - KLIKNIJ
Reacto wśród najlepszych i najszybszych rowerów aero 2018 - KLIKNIJ
Reacto 6000 - zobacz test długodystansowy [video] - KLIKNIJ
Nagroda Design & Innovation 2018 dla Reacto [video] - KLIKNIJ
Silex i Reacto z nagrodą Taiwan Excellence 2018 - KLIKNIJ
Superrowery 2017/18: Reacto na podium, Scultura też wysoko - KLIKNIJ
Szczegółowy test Reacto Disc Team-E na road.cc - 4,5 gwiazdki na 5 możliwych - KLIKNIJ
Cyclingnews przedstawia rower Colbrellego na sezon 2018 - KLIKNIJ
Reacto jednym z najpiękniejszych rowerów 2017 [video] - KLIKNIJ
Nowe Reacto - poezja dla "Szosy" - KLIKNIJ
Scultura i Reacto wśród najlepszych rowerów aero 2017/18 - KLIKNIJ
"bikeBoard" przetestował nowe Reacto - KLIKNIJ
bikeWorld.pl o nowym Reacto KLIKNIJ
Zobacz Reacto LTD, specjalny rower z okazji mistrzostw świata - KLIKNIJ
Jak przystosować rower szosowy do triathlonu? - KLIKNIJ